69. taktická stíhací základna Předměřice n/Lab.          

69. tszl propůjčen titul 1. stíhací gardový pluk Anatolije Kvočura

V Ž D Y   ( Č E R S T V É  ? )   Z P R Á V Y   ZE   Z Á K L A D N Y ....

129... létali jsme na Hradeckém Cirkusu a zřejmě jsme viděli MiGy jednadvacet naposledy

128... létali jsme v Zájezdě u České Skalice a velmi dobře jsme se pobavili a taky nadlábli

127... létali jsme v Končinách u Červeného Kostelce docela vítr ale dobrá akce

126...abychom se tady taky trošku pobavili tak je pár nových fotek v sekci kdo hledá najde

125... nprap. Osipoviče někdo v Čáslavi neustále vyrušoval  /snad v nějakým odpadu nebo kanálu  nebo co/ a tak se hned po startu zřítil s devětadvacítkou /ty má prý taky rád ale neviděl spadnout - kam se díval?- což mu ale nevadí/. Tak se pouze spravilo do letuschopného stavu a po zkušenostech z kanálu /?/ vystaveno pouze staticky. Výstavka je putovní, můžete nás vidět i na jiných místech

124...Rozloučení s migy Čáslav sobota 21.5.05 - bylo to vynikající. Děkujem za prohlídku Gripena

123... nprap. Osipovič tvrdí, že nemá rád vrtuláky, prý viděl spadnout kdysi pouze jednadvacítku / na ledu nebo kde ???? !!!/ . Jednadvacítky má rád spíš  starší. Tak já teda nevím. Nprap. se domnívá,  že jednadvacítky zdaleka nekončí a ani ty starší, snad až dýl. Nic nechci vědět!

122... létali jsme na Heli show v Hradci Králové. Zde jsme nejdřív prováděli pozemní nácviky skupinové slétanosti. Všemu velel známý komentátor leteckých dnů pan Dvořáček. Nácviky byly prováděny v  ccadvacetivozidelnokoloně po hradeckém letišti. Pan Dvořáček osvědčil své organizační schopnosti po všech stránkách. Nás nepřekvapil my ho dobře známe  má již delší dobu naše sympatie. Proto jsme si také velice dobře zalétali spolu s ostatními piloty.

121... zpráva pro kpt. ing. EPP Tomase Alias JAS - myslím si, že kachny na Gripenovi jsou kachna a ty kachny taky a ten rybník nevím

120...oficiální prohlášení 69.tszl k neúčasti na JET MEET 2005 :  BYLO PŘÍLIŠ  HEZKÉ  POČASÍ A BEZVĚTŘÍ  ( pořadatel si nás zpravidla vyžádá když očekává počasí špatné kdy ostatní letadla chodí raději  pěšky)

119...VZ žádá všechny piloty aby nelétali v okolí bílých domů

118... Možná se patří uvést na pravou míru záležitost kpt. ing. EPP Tomas Alias JAS aneb jak byl kpt. ing. EPP Tomas Alias JAS v Satenäs. Jednoho dne najednou nebyl k mání. Všichni jsme ho hledali, všude jsme ho taky hledali. Jednou jsme si mysleli, že jsme ho našli. Bylo to u jednoho našeho člena na zahradě, ale po bližším ohledání k tomu určenými pracovníky jsme byli utvrzeni že ho musíme hledat dál. Něco nám pořád chybělo. A pak se to stalo. Najednou přilétá Jas 39/C Gripen v počtu 6ks a za nimi od Švédska přichází utrmácená postavička v potrhané a špinavé uniformě 69. tszl na nohou s něčím co dříve byla obuv vz. 69  s FC/16 na krku /to byla ta věc, která nám chyběla viz. výše/. První slova tohoto poutníka po vypnutí vysílačky se týkaly radosti nad tím, že mu prý baterky daly tak akorát. Prý u jednoho z letadel zaznamenal nějaké rušáky / možná myslel rusáky/ nebo co. Ani jsme tomu nechtěli věřit, že to byl právě on kdo k nám ty Gripeny vlastně přivedl. Pak nám vysvětlil  proč byl tak dlouho pryč. Prý po celou dobu nabíjel tj. ve dne i v noci aby to dalo ze Švédska až do Čáslavi. Po tomto činu ho chtěl nprap. EPP B1-B2/69 Osipovič Pavel nominovat do jakési ankety stran největšího Čecha který kdy byl ve Švédsku ale manželka kpt. by to prý už nedovolila. Musel by nominovat zřejmě i jí, ale vzhledem k tomu, že jakožto  manželka není členem 69. tszl nýbrž členkou manželek a partnerek členů 69. tszl tak to nakonec nebylo možné jelikož členky manželek a partnerek členů 69 tszl mají zřejmě nějakou svoji anketu o které najsou známy bližší podrobnosti. Ale ve skutečnosti je to dobře.To by zas chyběl a teď když má na starost ty Gripeny a internet tak by to asi nebylo zrovna na místě.

117... do stavu základny přijaty dvě ovečky pod vol. znaky B1 a B2. O jejich provoz se stará nprap. EPP Osipovič dočasně převeden právě na tuto neletovou funkci.

Praporčíka naleznete od tohoto týdne za takto přeznačenými dveřmi       nprap. EPP  B1 - B2 /69  Osipovič Pavel

116... kpt EPP Tomas Alias JAS rozkazem VZ č. 69/69 převeden ze správce sítě na správce internetu jak leží a běží

115..........." díky technickým problémům se příslušníkům 69. tszl nepodařilo splnit některé vytyčené úkoly stanovené VZ v minulém výcvikovém roce. Nepodařilo se např. zprovoznit C 130 Hercules dopravní letky. To je sice závažný nedostatek ale nenarušil BP základny. Mnohem horší záležitost je ovšem neuskutečnění 69. výročí 69. tsz. Zde se již dá uvažovat o narušení BP".......Tak pravil VZ

po té došlo k horečné a neorganizované činnosti pilotů kdy se každý snažil napravit co vlastně napáchal. Nelze vše rozepisovat - tolik papíru po celém internetu není. S přínosným návrhem přišel legendární kpt. EPP Fangeli - budeme informovat .

114...Po dosažení tohoto stupně bojeschopnosti bude 69. základna opět zařazena do systému PVOS a tentokrát s brusu novými stroji v NATO standartu.

113...69.základna obdržela určitý počet Jas 39 Gripen. Stroje budou po montáži a záletech přiděleny k oběma letkám. Technickou stránku věci má na starost kpt.EPP ing. Tomas Alias JAS. O němž lze říci, že je nejpovolanější ve věci Gripen pro 69. základnu, z jeho poznatků o této problematice budou ještě dlouho čerpat přední švédští  možno říci díky němu odborníci.  Mezi členy základny se proslýchá, že by letouny měly být označeny Jas 39/69 Gripen.

Tím bude dosažena absolutní bojeschopnost v tomto případě to znamená  že bude jedno který pilot s kterým letounem právě plní daný úkol. 

112...nprap. EPP dočasně převeden na neletovou funkci jeho účast na Jet Meet 2005 je nejistá.

111...pozor pozor služební hlášení !  pro piloty 69. tszl dle směr všelet/69 článek začnac začínají nácviky. Opakuji : pro piloty 69. tszl dle směr všelet/69 článek začnac začínají nácviky

110...konečně jsme se vrátili z  Ruska, to byla zima. Byli jsme se přeškolit na nové verze Suchojů. Připravujeme se na Jet Meet 2005. Doufáme že do té doby přestaneme mluvit rusky aspoň částečně. Jistě jste zaznamenali naši pilnou práci na těchto stránkách. Bohužel internet pracuje tak pomalu, že se potkáváme až na jaře.Snad Vás už stihl přejít vztek.

109... dnes v sobotu 28.9.  proběhl letový den. Byli určeni tyto piloti : VVLL npor. EPP Jirka alias pepa,VDT mjr. EPP Hron, por. jr. EPP Hron, nprap. EPP Osipovič PVL  a inspekce /VZLL kpt. Tomas alias Jas. Létaly tyto stroje Su-34, Su-27, L-39, MiG-29. Probíhaly nácviky opakovaných přistání a nových prvků skupinové akrobacie. Mjr. EPP Hron nám všem opakovaně předvedl mezipřistání s jeho Su-27. Je vidět, že obloha mu už přestává stačit a ke své exhibici začíná používat i zem. Ostatně létá již tak nízko, že to byla jen otázka času kdy se k tomuto zpestření uchýlí. Skoro by to svádělo myslet si že se mu nějak horší zrak když předvádí prvky vysoké pilotáže maximálně  v deseti metrech. Kolokoly a kobry nevyjímaje proloženy zvraty, souvraty, přemety, rozvoroty, výkruty a čakrami Frolovovými.

Pavel Osipovič má ještě jednu veselou příhodu z natáčení /auta/. Ale nechme mluvit jeho.    ...... po skončení létání jsem již měl vše sbaleno a chystal jsem se k odjezdu. Věděl jsem, že v autobaterii již moc není protože jsem z ní v poslední době často dobíjel pohonné baterky ale nic jsem nedbal. Takže sednu otočím klíčkem a nic! Jen já a prázdná základna v dáli s mizejícím mjr. EPP Hronem.  Co teď? Už jen dost divně to vypadá když si tady jen tak sedím v autě uprostřed letiště a přemýšlím komu zavolám. Nevím co by si asi tak mohl případný pozorovatel myslet. Ani to netrvalo moc dlouho a dostavil se spásný nápad. Jelikož v hotovosti č. 1 /start do tří minut/ máme zařazeného Raptora a MiG-29 - mimochodem s třízávitem pošušňáníčko - kde používám dva různé aku NiMH /GP1100 a 1900 v papíru/ tj. stále nabité, řekl jsem si : co takhle poslat to TEMOU /pro neznalé značka nabíječe/ zpět do autobaterky? Jak jsem si řekl, tak jsem udělal. Začal jsem vybíjet baterky GP 1100 původně určené jako potrava pro Raptora , byl jsem dost netrpělivý už  už to jít zkoušet. Řekl jsem si, vybiji nejdřív tyhle a pak to lehce zkusím, ty druhé /1900/ kdyžtak až ve finále. Neustále jsem sledoval display s hodnotou  autobaterie. Konečně bylo vybito. Cvrknu startérem a sláva už to kokrhá. Zlatá dobrá TEMA, musím ji dát na čestné místo v mém kufříku .......

Tak to je typický případ bleskurychlého řešní krizové situace jímž jsou naši piloti známí na  většině území EU

108... zas jedna mimořádka

107... ústroj vz. 69 a 69. tszl v ústroji vz. 69

106... Proběhlo létání v  Újezdu u Hr. Kr. zůčastnila se část naší základny. Velice dobře jsme si zalétali, doufám, že si to užili i místní občané. Určitě si to užili obyvatelé domu v ose místní VPD. Právě zde byl totiž otočný bod pro akrob. skupinu našich tryskáčů, probíhalo zde formování do skupiny, zahájení hromadného průletu s rozhonem anebo čtvrtá zatáčka přistávacího okruhu skupiny i jednotlivců. Za zmínku stojí i mimořádná událost jež se přihodila  Su-34 npor. EPP Jirky Alias a MiG-29 nprap. EPP Osipoviče při letu v těsné formaci /s přibývajícimi lety v těsnější a těsnější/ s následným vybíráním průletu na maximálce do svíčky. V okamžiku stoupání došlo ke vzájemnému kontaktu obou strojů. Letadla se zřítila neovladatelná na VPD. Po rychlé opravě bylo opět možno pokračovat. Jak jinak ne nadarmo jsme piloti a ne modeláři. Abych tak řekl není co modelařit. Proč taky.

105... Připravujeme letecký den velitele 69. základny a následnou nebo spíše předcházející mimořádnou schůzi

104... vzhledem k tomu, že brněnský CIAF bude třeba  slabota tak jsme si udělali CIAF u nás v HK na letišti. Během akce jež Létající cirkus slove zúčastnili se páni piloti Hron 2ks, Joe, Jirka alias ....., Tomas alias ......, Legenda, Osipovič, Fangeli a velitel plukovník s těmito létajícími aparátky : Su-27, Su-34 2ks, Su-37, F-15 2ks, F-16, F- 18, F-22, MiG-29, Jas-39 Gripen, MiG-21, Eurofighter, Mirage , L-39 2ks zmiňujeme se samozřejmě pouze o tryskáčích.

103... proběhl slavnostní rollout ústroje vz. 69, brzo bude vzácná fotografie

102...Npor. EPP Jirka Alias Pepa alias Pepa Alias Jirka EPP .npoR obdržel 1. pilotní třídu tj. létání v noci za ZPP. Zároveň byl VZ jmenován velitelem VLO.

101...Npor. EPP Jirka alias Pepa alias Pepa alias Jirka EPP .npoR na základně při nočních letech

100... Proběhly úspěšné zkoušky letounu Harrier Gr.7 harrier.jpg (42015 bytes)  Harrier1.jpg (47461 bytes)

99... Někteří z Vás žijí v domnění, že Pavel Osipovič je ryze fiktivní postava, ale to je omyl. Zde si ho můžete prohlédnout ve svém novém úřadě

98... Malá rekapitulace vojenských letounů, které se proháněly či prohánějí nad naší základnou v rukou našich slavných pilotů v různých časových sledech :

Transall C-160,  Allenia, MiG-15  MiG-21,  MiG-23,  MiG-25,  MiG-29,  MiG-35,  L-39,  Aermacchi,  A-7 Corsair,  AMX,  Learjet,  Su-27,  Su-34,  Su-37,  S-37 Berkut,  Jas-39 Gripen,  A-4 Skyhawk,  Folland Gnat,  F-15,  F-16, F-18,  F-22,  Mirage 2000,  EFA 2000,  Rafale,  Saab Draken,  Tornado IDS,  Alpha JET. Harrier GR.7

To je prosím 31 typů vojenských letounů samozřejmě v různých počtech od typu. To už je myslím slušný CIAF !!!

97... Několik dní před níže popsanou akcí provedl nprap. EPP P. Osipovič zkušební lety s Harrierem Gr.7 a tím má odlétaných 19 typů proudových strojů

96... Tentokrát jsme si pěkně zalétali na dětském táboře v Kohoutově- Nesytě kam jsme byli pozváni.Taky už jsme začínali mít trošku ponorkovou nemoc díky letošnímu létu. Co bych povídal v tomhle větrnu lítáme stejně akorát my, to už znáte a tím pádem jsme neměli šanci potkat se s nějakým jiným pilotem nebo snad dokonce ortodoxním modelářem a vyměnit si nové postupy ve zpracování materiálů určených pro letadla. Nebo třeba si popovídat o nabíjecích eventuelně vybíjecích proudech atd.. Ale zpět k dnešnímu létání na táboře. Sjeli jsme se v hojném počtu (za 69. základnu, plk. EPP O.Pavlovič,nprap. EPP P. Osipovič, mjr. EPP Hron, por. EPP M.Hron, npor. EPP Jenda Legenda, npor. EPP Jirka alias Pepa, npor. EPP Pepa alias Jirka, kpt. EPP Joe a samozřejmě kdo jiný než legendární kpt. EPP Fangeli. S těmito letouny : Su-27, Su-34 - 2x, Mirage 2000, F-16, Efa 2000, Harrier GR-7, F-22 Raptor, L-39 2x, Tucano a pár akrobatů ) i s jinými piloty, kteří létali s různými větroni, akrobaty, jedním vrtulníkem a modelem bojového vozidla pěchoty ale to ne a ne letět. Pepa Nývlt s ním však jezdil  velice svižně. Létání se obešlo bez závad  pominu-li vyslání záchranné skupiny pro L-39. Zahnal nás až silný déšť do té doby byla  všechna letadla v pohodě předvedena. Některé dvakrát i jednou ( šest i pět , kdo nerozumí nechť si zbytečně neláme hlavu je možné, že ji ještě někdy bude potřebovat ) Mám za to, že jsme dětem způsobili radost což je výborné. Líbilo se nám vlídné přijetí v táboře,kde jsme ještě doufali že se počasí uklidní, ale bohužel to se nestalo. Celá naše vojenská kolona se přemístila do HK, nerespektujevše různé překážky a zákazy. Na závěr proběhlo pár letů z východní stojánky 69. základny, v té době už nepršelo a ještě bylo nabito. Zde létali Su-34, Su-27, L-39 a Harrier. Dalo by se říct pěkné spojenecké cvičení ale nejde to, jsou to stroje z naší základny. 

95... DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ NA LETECKÉ ZÁKLADNĚ ČÁSLAV. Za 69. tszl byli vysláni Genpor. RAF EPP Pavel Pavlovič Osipovič Osip, npor. EPP Jenda Legenda a nprap. EPP Pavel Osipovič s letadly Su-34, Su-37 a F-18 Hornet. Počasí jako vystrižené z reklamního letáku cestovní kanceláře. K vidění byla současná technika armády ČR v letových i statických ukázkách a 2x F-16 belgického letectva na statické ukázce. Pro slzu v oku byl na statice i MiG-23, který byl po celá léta pro Čáslavskou základnu charakteristický. Letové ukázky se týkaly činnosti vojenského letectva a úkolů s ním spojených. Znamená to, že jsme měli možnost shlédnout běžnou činnost pilotů a vůbec celého zajištění. Probíhaly hotovostní starty MiGů 21 FM ( s efektními průlety na různých rychlostech - sám za sebe jsem vděčný za každou možnost vidět jednadvacítku v letu) L-159 Alca útočily na pozemní cíle, vrtulníky Mi-24 předvedly perfektní vystoupení ve dvojici, Mi-17 seskok parašutistů, záchranářský Sokol zachraňoval co se dalo. Vše za skvělého průvodního slova komentátora z řad pilotů. Byla vidět i plejáda vrtulových letadel z aeroklubů. 

S modely létali pánové z Rakovnického týmu a předvedli svoji ukázku kde jsme mohli nasát atmosféru vzdušných  bojů druhé světové války - samozřejmě včetně pyrotechnických efektů a tradiční zvukové kulisy. L-29 Delfín Petra Stejskala sklidil též zasloužený potlesk. Však to taky byla pro většinu diváků premiéra modelářské turbíny. Kerosin je holt kerosin.

Naše lety byli celkem tři. V prvním letu by se dalo říct lehké oťukávání  /Su-34 a Su-37/, druhý let - F-18 Hornet a třetí opět sůčka ve dvojici. Na ten třetí let jsme obzvlášť hrdi neboť jsme si dali dost záležet. Byl na něj přesně vymezený čas - tak jak to má na letišti být.

Shodli jsme se v tom, že je to něco úplně jiného létat na vojenském letišti za provozu. Má to správné kouzlo. A tak doufám, že  jsme i my přispěli svoji troškou do mlýna k celkově skvělému dni a těšíme se na příště.

94... AMPÉRFEST. Začalo to špatně už ráno, nadpraporčík zaspal samozřejmě měl i vypnutý mobil jako by to snad vše tušil dopředu. Vysvětloval to návštěvou koncertu Pražského výběru. Jelikož se piloti základny vzhledem k plnění služebních poviností něvěnují nácviku s display teamem musí být zákonitě poznamenána i jejich vystoupení na veřejnosti. Tak se stalo i v Nesvačilech tento víkend. O špičkovýcvh akrobatických skupinách se říká, že každé dva roky bývají poznamenány nějakou havárií. Vzpomeňme třeba Frecce Tricolori v Ramsteinu nebo nemusíme chodit tak daleko, havárie pilotů 69. základny na Ampérfestu. Je tady ještě jedna věc kterou je třeba vzít v potaz skutečná letadla mají tedy nárok havarovat 1 za 2 roky. Naše jelikož jsou zmenšená mají tedy nárok havarovat přibližně jednou za měsíc až dva , což se ani zdaleka neděje. Takže jsme úspěšnější o tom nemůže být pochyb. Nicméně když se létá tak se i padá.

Při druhé ukázce třech sůček došlo ke střetu strojů Pavla Osipoviče a Jendy Legendy. Ne však při vstřícných průletech na maximálních rychlostech jak se mnozí těšili - mimochodem tyto průlety probíhají podle určitého pravidla a tam i když se to příhlížejícím nemusí zdát bývá riziko střetu omezeno na minimum -  ale při provádění levé zátáčky proti sobě. Obě sůčka dopadly před prahem VPD do neobydlených oblastí poblíž obce Nesvačily.

Příčinou bylo příliš včasné rozpuštění sestavy, tím docházelo k setkávání letounů na nezvyklých místech ( správně se musí letadla potkávat pouze ve středu VPD), nelze tedy jednoznačně říci kdo z obou pilotů nehodu zavinil.

Za 69. tszl se zúčastnili : mjr. EPP Hron (Su-27, F-16), npor. EPP Jenda Legenda (Su-37), nprap. EPP Pavel Osipovič (Su-34, F-22 Raptor, F-18 Hornet)

Dojem z vystoupení nadpraporčíka Osipoviče byl nemastný, neslaný. Reputaci si vylepšil rychlou opravou sůčka a jeho záletem, který překazil přihnavší se prudký déšť. Velitel základny zvažuje omezení vystoupení Display teamu do doby opětného dosažení způsobilosti k předvedení kvalitní ukázky. Zcela jistě dojde k omezení účasti na Air show na kterých  by se měl zůčastnit pouze jeden stroj z naší základny. Velitel doslova říká ´´bůhvíkam to o víkendech jezdíte v tisku jsem nikoho z Vás (nás - pozn. autora) neviděl ani nepamatuji."

93... Mig - 21 MA na pojížděčce v Rábech

92... létání v Rábech. Účast hodně malá, létali jsme často a to  v různých kombinacích. Účast za 69. stíhcí základnu :

plk. EPP Osip Pavlovič  - velitel základny

kpt. EPP VZLL Tomas Alias JAS     - Jas 39 Gripen

npor. EPP Jirka Alias Pepa            - Su - 34, Mirage 2000

kpt. EPP Fangeli                            - L - 39

npor. EPP Jenda Legenda             - Su - 37

por. EPP M. Hron                            - L - 39, Mirage 2000

nprap. EPP Pavel Osipovič            - Su - 34, F-15, F-16, Tornado IDS ( letová ukázka pouze ráno před zahájením pak staticky) , F-18, F - 22 Raptor, MiG - 21 ( letová ukázka ke konci programu) jmenovaná letadla byla předvedena v letových ukázkách, staticky byl předveden ještě MiG - 29. 

Byl zde učiněn pokus o sice neměřený ale výškový let na nějakých dejme tomu 500m  výšky dle vizuelního vjemu neomylného Pavla Osipoviče. Došlo ke ztrátě kontroly nad letounem a pád z 500 m výšky. Nikdo z nás nečekal, že z letadla zbylo mnoho použitelného. Sůčka spadlo cca 800 m od nás do obilí. Po chvilce navigace a hledání se Sůčko našlo a světe div se ani baterky nevypadly a proto když nás zmerčilo šťastně vrtělo vrtulkou. Nabily se baterky a sůčko opět létalo. A co na to Osipovič ?....neuvěřitelné i pro mě, měl jsem hrůzu z toho že budu muset po tom všem* pomáhat v OKB  stavět nějaké sůčko tak jsem si oddychl. K té ztrátě kontroly nevím co dodat letadlo jsem stále viděl, přestalo reagovat bylo to kousek od VN vedení a dost daleko od nás, výška byla běžná jako kolikrát před tím.... Mimo jiné byl proveden slavnostní Roll out nového základnového padáku, někteří piloti se v něm pyšně procházeli mezi diváky a letadly. Naštěstí nikdo z přítomných v sobě nenašel přebytek  vytříbeného smyslu pro humor a nezatáhl za červenou rukojeť. Myslím, že v tom větru by začal skutečný letecký den pro momentálně ukurtovaného ale asi by ho padák daleko nevláčel v nejhorším případě cca těch zmíněných 800 m ke stožárům VN. 

 

*po tom všem  .... v pátek jsem byl se sůčkem (Su-37 pozn. autora) v super kamufláži a s velice slušnou letovou hmotností na záletu motoru. Při střemhlavém letu s následným podrovnáním do vodorovného jsem letěl příliš nízko a na plný plyn vlétl do koruny topolu, v posledním zlomku sekundy když jsm viděl, že je havárie  nevyhnutelná mi bylo jasné že nesmím ubrat. Létal jsem vedle mlýnského náhonu jež slove Melounka šířka cca 4- 5 m a měl jsem okamžitě jasno, že uberu- li letadlo padá do náhonu a zřejmě i s elektrikou :-)  Takže plný plyn, letadlo se sice v první chvíli zastavilo nebo spíš zarvalo do koruny ale díky vysokému statickému tahu daného desetičlánkem a vrtulí 6,5x4 se začalo nahoře zmítat. V tom okamžiku jsem si myslel že od tamtuď snad ještě odstartuji - ale jak jsem později zjistil nebylo v tu chvíli skoro s čím -  dolů začaly padat usekané větvičky do síly 20 mm a to dost hustě. Letadlo  přeskočilo přes náhon na korunu druhého stromu posekalo tam pár dalších větviček a propadlo na ZEM ne do VODY, bylo dost na padrť ale kousky EPP se našly takže stačí dolepit. Celé divadlo trvalo asi deset vteřin. Deset vteřin nervů. Sůčko mě nenechalo ve štychu......... Takže Osipovič toho už má víc, velitelství zvažuje nezačíná - li být Osipovič pro Display Team nebezpečný. 

Zároveň však bylo a je nutno čelit tlaku ze strany samotného Osipoviče stran jeho pravidelného dožadování se  vrácení hodnosti nebo aspoň degradaci ostatních pilotů minimálně na jeho úroveň. Je to samozřejmě nepřípustné, naštěstí na naší základně nepanuje demokracie a nemusíme se tedy zdržovat s nějakým nprap. EPP P.O.  VZ vymyslelpro Osipoviče šalamounské řešení jeho problému ale ještě to sám neschválil. Spočívá to v tom, že by Osipovič mohl používat přídavek k hodnosti a to ,,zasloužilý" Tedy Zasloužilý nprap. EPP zkratka by byla Znprap. EPP. Byla i možnost používat slovo které někteří piloti s výjimkou Osipoviče používají a to je - věčný nprap.

 

91... por. EPP M. Hron / L-39, Mirage 2000/ konečně přišli doklady tohoto nového pilota, to je ten devatenáctý člen

90... Upřesňujeme že probíhají volby do EP ne do EPP !

89... Při rozboru Osipovičova pětsetidvaadevadesátimetrového letu stojí pár věcí za povšimnutí 

       1) zhruba třičtvrtě minuty hlubokého soustředění před startem

       2) ve 150 m (t=1:11) první sklesání - Osipovič tvrdil, že v tu chvíli měl pocit, že sušce došel dech

       3) od t=1:20 do t=2:15 jak je možné že sůčko bylo schopno stoupat v jednom kuse o dalších cca 430 m?

       4) sklesání o 250 m dlouhou zatáčkou částečně pod  plynem t=2:21 až 2:29  tj.31,25 m/s což je 112 km/h připomínám částečně pod plynem        

          Osipovič si nedovolil při zpozorování klesání nechat plný plyn a obezřetně  posunul ručku upravlenyja z maximalnyj na nul. Stejně tak i při 

          závěrečném sestupu,který se konal bez plynu. Nebyla použita brzda tzn. že motor se volně protáčel a sám brzdil letadlo které by se 

          jinak rozeběhlo mnohem více, takovýhle sestup je vždy o něco  pomalejší. Všeobecně je lépší létat s brzdou říká nadpraporčík EPP P.O.

       5) na závěr jsme se zeptali Osipoviče co je třeba pro výškový let dodržet. .... důležité je zůstat pokud možno co nejpevněji stát oběma nohama 

          na zemi a hlavu vzhůru, neustále Je to nadlidský výkon ale letadlo to snadno dokáže.......No něco na tom bude. Nadpraporčík také uvažuje o 

          požadavku dovybavit akumulátory  samostatným bezpečnostním padákem. V brzké době se chystá zopakovat svůj výkon kterým vytesalEPP 

          laťku hodně vysoko do vzduchu. Snad pod Kuňkou respektive nad Kuňkou ale ne zas tak úplně.

88... Další tento víkend /viz níže/ tedy 5. a 6. června reprezentovali 69.základnu dva naši piloti v Nesvačilech a na MEGA Cupu v Brně. Byli to legendární kapitán EPP Fangeli a nprap. EPP P.Osipovič. Tvrdili nám. že se na svých dalekých cestách za všech okolností chovali ukázněně. Dle jejich doložených zpráv proběhl v Nesvačilech pokus o výškový let bez vidu /výškový let bez vidu je let co nejvýše až do ztráty viditelnosti a jeho pokračování s pomocí navigace kolegy s dalekohledem/ role navigátora se obětavě ujal Tomáš Ciniburk. Proběhlo nastoupání co nejvýše a pokračování dle navigace. Nprap. EPP se však přiznal, že švindloval prý letoun celou dobu viděl. K jeho cti budiž přičteno že  jej sice viděl ale nevěděl  kam letí a proč, což mu T. Ciniburk samozřejmě neustále upřesňoval takže to že Pavel Osipovič švindloval není pravda  je to zkrátka podvod protože švindlovat nešlo. Výška to byla velice slušná ale bohužel nebylo jak měřit. 

Další den se Pavel a kapitán vydali do Brna. Cestou naložili  kompletní padák ZL 62 /pro všechny případy/. V Brně proběhlo opět setkání s piloty 1. Fight Squadron a následné společné lety. Skvělý bod programu byl let Michala Švece a jeho kolegy s 2 letadly Wild Hornet kdy jeden z nich je pronásledován druhým přičemž jsou oba spojeni lankem a později se ukáže že se jedná o dost rychlý aerovlek. Účasti našich pilotů předcházela domluva s Markem Werbitzkým stran zápůjčky výškoměru. P.Osipovič  do svého řadového tedy běžného sériového stroje Su-34 poháněného čtyřzávitem MEGA a desetičlánkem dvanáctistovek později tento výškoměr umístil. Provedený let - který se Osipovičovi nezdál ani tak vysoký jako den před tím v Nesvačilech byl tedy konečně změřen a Z D E je jeho grafický záznam. Pavel Osipovič zaznamenal ztrátu drahocených 200m které sice zpátky nastoupal ale pak už nebylo palivo v akumulátorech. Po obdržení změřených údajů P.O. konstatoval, že se jedná o neoficiální světový rekord v této kategorii letadel. Při hlášení VZ se jej velitel zeptal jak  se cítí po takovém výkonu. P.O. řekl : .....nebylo mi nic ale je mi líp.... příště budu výš...    No byl na sebe naštvaný a postupně a hlavně na nás všechny ostatní /kteří jsme tam prosím ani nebyli/ za jeho vlastní nesmyslnou ztrátu výšky kterou, si zavinil vlastní nepozorností. Takže to bylo 5 9 2 metrů ! 

87... Velitel základny pověřil nprap. EPP Pavla Osipoviče reprezentací základny na dvou akcích, které proběhly tento víkend. Na obě akce byly vyslány letadla Su-34, F-15 a F-22 Raptor. Ta první se konala mimo území ČR a to v Bratislavě /jednalo se o mezinárodní akci s účastí pilotů nejen z Česka ale i z Maďarska/. Dle očekávání nebylo třeba zvláštních diplomatických opatření stran transportu bojových strojů. Vlastního létání se zůčastnil nejen nadpraporčík ale i mjr. EPP Hlávka s MiGem 35 a  slovenský pilot MiGu - 29  Andrej Molcanyi zTop Gun Devínska Nová Ves. Všechny  lety proběhly bez mimořádných událostí. Bylo vidět, že oba piloti již mají  na stíhačkách velmi slušný nálet /létání bylo velice příjemné/ 

Následující den se náš nadpraporčík EPP setkal v Kyjově s částí známé 1. Fight Squadron jinak řečeno bojovou stíhací základnou z Brna. Poslední let byl proveden společně. Dle tvrzení nadpraporčíka prodělává brněnská základna modernizaci svých strojů. Přecházejí z motorů řady 16/15/4 na 16/15/3. Přírůstek výkonu je znatelný. Také se nadpraporčík v Kyjově dozvěděl jak, že je to s těmi vrtulemi vzadu. No tak přišel k němu nějaký pán a říkal : ..... vy jste inspirovali mého syna. Když viděl skutečného tryskáče s plamenem forsáže tak říkal : vidíš tati tenhle tryskáč tu vrtulku  nemá protože mu už uhořela....  

Konečně můžeme s pravdou ven - je to tak ! Tak takhle hluboce jsme zakořeněni v budoucích modelářích již od předškolního věku.

 

86... zase kousek z našeho recitačního kroužku působícího v rámci 69. základny, jak jsem již předeslal níže respektive výše

                                                                      

                                                                        isl 430D

                                                          samozřejmě jde

                                                                                leč

                                                                     SCD 300

                                                     spokojenost jistá

 

85... do stavu základny začleněn nový pilot prozatím  nebyly doručeny jeho osobní údaje, neznáme hodnost atd. Prozatím jsme zjistili, že létá na L-39. Základna tedy čítá 19 členů včetně pozemního personálu.

84... závěr vyšetřovací komise k nehodě F-15 na JET MEET zní předcházet interferencím. V ZLL proběhla výměna krystalů pozemních vysílačů

83... Dlouho nebyl žádný slogan tak to napravujeme  NEDISKUTUJEME  -  LÉTÁME      . ...zasvěcení vědí

82...sobota 15.5. Létání na Helicopter show proběhlo bez závad / pomineme -li drobný nedostatek v zabezpečení kolové techniky, který se řešil až do pozdních odp. hodin ovšem bez vlivu na letový provoz / . Létalo se  v  kombinacích letounů Su-27, 34, 37,  MiG-29, L-39, EFA 2000 a F-22. Řízením  letového provozu byla pověřena právě 69. tsz . Po skončení letových ukázek bylo připraveno školení pilotů jednotlivých letek zakončené shlédnutím instruktážních filmů s leteckou tematikou. Tyto filmy byli promítány ve dnech 15.-16.5. při příležitosti Mezinárodního festifalu leteckých filmů v kině Centrál v Hradci Králové. Rovněž jsme se zde zůčastnili létání na simulátorech které byli při této příležitosti volně přístupné. Pro 69. TSZ byl zajímavý zejména Lomac. Promítány byly tyto filmy : Vysoká modrá zeď - ČSSR, Vítězná křídla - ČSSR, Pod nohama nebe - ČSSR, Příběh opravdového člověka - SSSR, Čas křídel - ČSSR, Taktika bojového nasazení US letectva  - ČSSR, Nasazení US vrtulníku UH 1 ve Vietnamu - ČSSR a různě zaměřené dokumentární filmy / Fusion, Mirage III, Le vol du Hunter, Timeless, No limits /. Shlédla téměř celá ZLL. Z VLL se nezůčastnil nikdo ale závěry se z toho zřejmě nevyvodí jelikož VZ se nezůčastnil taky. 

81... tak tady je fotka slavné jednadvacítky slavné 69. základny

80... další akce JET MEET Plešnice. Po příjezdu jsem si  připadal jako Švejk. Zjistil jsem, že jsem na pokoji s velitelem základny a to vlastně znamená velitelův pucflek neboli burš. Velitel byl kamarádský ale i tak nás všechny neustále kontroloval a zjistil, že rádi ponocujeme a porušujeme životosprávu. Ani jsme za to nemohli, přičítám to aklimatizaci. Bylo větrné počasí létali jsme dost. Došlo i k nehodě F-15 příčinou byl nespr. postup let. os.  Ze všeho se vyvodí nepříjemné závěry, všichni budou v nejbližší době náležitě proškoleni i já, který jsem pohřbil kdesi na letišti devítičlánek. 

Byla to pěkná akce zakončená povinnou návštěvou muzea vojenské techniky ve Zruči.  Zde jsme provedli pro pana Tarantíka a pár šťastlivců hromadnou letovou ukázku pro změnu zas techniky naší. Stejný postup byl aplikován i v loni takže se z toho stala už tradice.

79... byla navázána spolupráce s výrobcem vojenských dopravních letadel, klubem RC Fly. Jso to odborníci z jejichž rýsovacích prken vzešly např. C-160 Transall, C-130 Hercules ......

78... první letošní akce = první den v Unii. Josefov letiště = Dámský pohár. Zahájení provedla akrobatická čtyřka z nejlepších, Sky Box. Moc se nám tam líbilo i přestože jsme se nemohli zúčastnit všichni. Letových ukázek  se zúčastnili tyto stroje a piloti :

Su-34 - 2x, Su-37, MiG-21 MA, F-22 Raptor, MiG-35, F-15 Eagle, Jas 39 - Gripen, L-39. 

kpt. EPP Tomas Alias JAS, npor. EPP Jenda Legenda, kpt. EPP Fangeli, nprap. EPP Pavel Osipovič a velitel základny plukovník EPP Osip Pavlovič. Kapitán Fangeli se stal hvězdou programu a byl po něm pojmenován geologický útvar na místním letišti, ke kterému byl neustále přitahován. Je to neobvyklá záležitost, jelikož tohle se nepřihodí leckomu aby ještě za jeho života bylo po něm něco pojmenováno leda tak přejmenováno. 

77... nprap. EPP P. Osipovičovi byl přidělen volací znak ,,Gennadij"

76... tak to byla kachna, nebylo to nasátí ptáka /viz bod níže

75... dvě MU (17.4 a 18.4.) má velmi podrobně rozepsány na svých stránkách VZLL kpt. ing EPP Tomas Alias JAS. Je dobré těmito událostmi proškolit příslušníky ostatních základen.

74... Tenhle sestřel není můj ten je Gennadije!  A není to můj příbuzný ! Tvrdil nám Pavel Osipovič již od roku 1983 kdy k tragickému incidentu s Korejským civilním letadlem nad územím SSSR došlo. Na svoji obranu uváděl, že tak vysoko nedohlédne a ani tak daleko ( i přesto, že se zmíněný Boeing 747 odchýlil 480 km od svého kurzu)  , protože v inkriminovaném období na tomto území nebyl.  Byl prý doma, nic neviděl, neslyšel a na nic se nepamatuje protože zrovna spal ale i tak toho lituje. Každý den čelí nejapnému žertu neznámého technika, který mu vždy přes noc přimaluje pod kabinu jeden sestřel navíc, takže tam mívá právě a pouze ten  jeden . Se slzami v očích často žádá velitele základny, jestli by si po práci nemohl brát sůčko domů, že ho ráno zase vrátí.  Na tohle však VZ asi nepřistoupí, protože nadpraporčík EPP často zaspí a někdy se mu stane, že dokonce později vstává. Pokusil se tuto  nepříjemnost řešit po svém. Odvezl si domů všechny barvy které byly na základně ale dopadlo to ještě hůř. Druhý den byl sestřel vyškrabán ostrým předmětem z boku trupu letadla v místě pod kabinou a nadpraporčík musel zatírat - bohužel nabylo čím. Docela ostuda.

73... vzhledem k svévolnému a nedůstojnému vystoupení kpt. EPP Fangeliho a nprap. EPP Pavla Osipoviče na diskuzním fóru (dne 14. a 15. 4.) byl velitelem základny vydán do odvolání Zákaz všem příslušníkům 69. tszl účasti na diskuzním fóru za 69. tszl. Dva výše jmenovaní provinilci byli navrženi na důtku, po následném prošetření VZ bylá celá věc předána k vyřízení VZLL kpt. ing. EPP Tomasu Aliasu JAS. VZLL místo důtky potrestal oba piloty ostrou hotovostí navíc. Příště už to bude důtka natvrdo !

72... Dnes jsem byl mimo jiné pověřen vývozem VZ nad polygon HK 16 v jednom ze SU-34 Strikeflanker, byl jsem velmi rád neboť  jsem ještě se Strikem nelétal a tím pádem mám další zářez do pažby ručky upravlenija  tj. 18 typů. Bude co konzultovat s Toljou Kvočurem. Až na ta sedadla vedle sebe (díky nímž jsem však mohl i přes kuklu  sledovat grimasy velitele při raní géčkové nakládačce ), vařič, WC, sklopné lehátko a nástěnku se jedná o dost podobnou pilotáž jako u jiného žurávlika.  

71... Tak si takhle jednou na velikonoce prohlížím vykoledovaná vajíčka v kolednickém kufříku, provádím údržbu pomlázky a těším se jak konečně pofrčím s partnerkou na celý den na návštěvu k příbuzným a vrátím se co nejdéle aby mi ten den volna co nejrychleji utekl. Co se však nestalo? Velitel západní letky narychlo svolal létání. Bylo to vynikající. Lítali sůčka v různých kombinacích, F-15 ve formaci, vysoká pilotáž VZLL s Gripenem, ale co především - kpt. EPP Fangeli s Aermacchi. Po dlouhé době konečně sedl do tryskáče a aby to stálo za to naložil jej desetičlánkem a třízávitem /16/15/3. Byl to vynikající zážitek pro všechny zúčastněné. Nikdo z nás do té doby neviděl průlet ca 150 km/h ve výšce 15 cm  nad zemí. Pak vyskočit do výšky 1,5m a bleskurychlý půlvýkrut na záda, vše při maximálce. Se slovy ,,nejsem kapitán jen tak pro nic za nic"  kapitán Fangeli snížil výšku /ale rychlost ne !/ tak, že se byl schopen vrtulí dotknout trávy na posekané ranwayi ! ! ! . Samozřejmě při maximální rychlosti. Je to také jeden z důvodů proč jeden ze služebně nejstarších pilotů kterým kpt. EPP Fangeli je, není třeba velitelem letky. Všem by ulétl a pak by ho neměl kdo poslouchat. VZLL nám předvedl na statické ukázce i v letu jeho F-15 Eagle v nádherné povrchovce. Když budeme hodní snad ji dá na svůj web a budeme si ji moci prohlížet kdy se nám zachce a nebudeme muset kvůli ní až na letiště

70... nprap. EPP Pavel Osipovič provedl zálet MiGu-21MA seriového čísla 1115 /jedná se o letoun který se zřítil v roce 1973 v HK a právě nprp. EPP P.O. jej viděl padat, včetně katapultáže a předcházející ploché vývrtky což se táhne jako červená nit jeho životem/, tím pádem si provedl zářez do pažby v podobě skoku na dalším tryskáči. Upřesňuji, že vzhledem k brzkému vyřazení jednadvacítek v armádě ČR se nepočítá s jejich začleněním do stavu základny ani jejich výrobou. Nprp. má na svém kontě k dnešnímu dni 17 typů tryskáčů, které osobně odlétal. Jak sám tvrdí každé letadlo si zanechává část vlastností své velké předlohy a každé má svoje do sebe. Nelze si jednoznačně oblíbit jeden letoun spíš je to výslednice pocitů během roku a chuti co chci právě létat.

69... Do stavu základny začleněn F-15 Eagle /pilot kpt. ing. EPP Tomas Alias JAS VZLL/ již předem jsem byl kontaktován právě VZLL pro uskutečnění hlídkových letů 2x F-15 Eagle v plné zbroji.

68... Mimořádka. Sobotní skupinový nácvik, ve dvou ve třech. Většinou se sůčky. Je znát, že jsme v zimě spíš topili v kamnech než lítali. Většinou létáme do vybití baterek ovál ve formaci a semtam se odměníme nějakým tím průletem. Občas je to pěkná fousovka. Při jednom letu jsme  s mjr. EPP Gronem (proč už ne Hron ale Gron myslím dostatečně vysvětlil kpt. EPP Tomas Alias JAS na svém webu) o sebe zavadili. Já jsem se zřítil major nouzově přistál. Použil jsem opět svářečku na EPP tj. vteřiňák s urychlovačem a pokračovali jsme. Během průletů ve třech téměř na hlavu a někdy i více či méně, vznikají nepopsatelné momenty, kdy vidíme co se v té těsné formaci vůbec  děje. Několikrát se mi až tajil dech jak jsme byli blízko sebe třeba s VZLL Tomasem Alias JAS, oba dva nalepení těsně za mjr. EPP Grona. Občas to jsou centimetry.Však já vím mělo by se to správně udávat v milimetrech.

67... Při pátečním letovém dni se mi konečně podařilo dostat letadlo do ploché vývrtky. Už mockrát jsem posunoval baterky a vždy jsem se o ní snažil. Někdy se to povedlo tak nějak na půl, jindy letadlo samo po dvou třech otočkách vypadlo. Ale teď v pátek to byla kvalitka. Měl jsem z ní takovou radost, že jsem zapoměl hlídat výšku - samozřejmě bych mašinu z toho vytáhl - a najednou bylo pozdě. Vteřiňák a bylo to zas v klidu. Podruhé se mi to už nezdařilo, vteřiňáku jsem měl dost (vlastně neměl byl npor. EPP Legendy). Optimální situace je kolokol po větru. Vítr nesmí být zas tak moc silný, jinak letadlo srovná.Samozřejmě posunout baterky tak o 5 cm dozadu proti standardu.

66... Byly zahájeny nácviky skupinové slétanosti 

65... Na velitele základny plukovnika EPP Osipa Pavloviče byl během roku spáchán již třikrát atentát. Vždy to odneslo  jeho služební vozidlo a slavnostní uniforma. Velitel přijal předběžná opatření, která podléhají tak přísnému utajení, že o nich neví ani on sám natož my řadoví piloti. Ještě k tomu atentátu a způsobu provedení. Rafinovaný pachatel vždy použil jiné vozidlo a pokaždé se maskoval v úplně jinou osobu. Jak průhledné.

64... občas něco zakřiknu takže  J A R Ó Ó Ó Ó Ó Ó Ó Ó tady není. Uvidíme co to udělá

63... To se mi zase něco povedlo a zrovna před velitelem základny. Plk EPP Osip Pavlovič, Pavla Osipoviče tedy mě pověřil záletem jeho vlastního stroje F-22 Raptor. Takovou příležitost blýsknout se, si asi málokdo nechá upláchnout.Šel jsem tedy srdnatě na to. První let byl lehce trimovací, druhý s mírným posunutím baterek avšak při přistání jsem s letadlem trošku víc bouchl abych si proto nemusel 15m jít, tak skoro k noze a taky ať velitel vidí. Bohužel jsem si až při třetím letu, kdy jsem musel nepochopitelně přetrimovat uvědomil, že vlastně vůbec neproběhla důkladná prohlídka letounu ať již po zmíněném razantním přistání ale ani před prvním letem jako takovým / s protokolem o převzetí letadla ! ! !/. Kdybych neletěl s naším tryskáčem věřím, že by asi bylo po letadle. Vypadlo mi totiž táhlo u jedné poloviny výškovky a letěl jsem tedy s ovládáním pouze jedné  výškovky /a že ten Raptor má nějaké plácačky/. Jak jsem napsal musel jsem pouze přetrimovat křidélka. Kdybych si nevšiml, že za mnou něco plandá dolétal bych normálně baterky a jen bych dumal jak to, že jsem musel trimovat. Je zajímavé, že při takové ploše klapky výškovky jsem si s tím celkem v pohodě zalítal. Takže žádná snaha jít do vrtule apod..Podobnou situaci jsem tady již popisoval s jiným letounem s podobným závěrem. Na jednu stranu z toho mám radost ale pořád mě hlodá co si asi myslel velitel.

62... jo a abych nezapomněl je tady J A R Ó Ó Ó Ó Ó Ó Ó Ó

61... Předletový brífink je samozřejmostí vše si nejprve ujasnit na zemi, ve vzduchu už je pozdě. Velitel předvádí jak to má vypadat

60... Velitel základny plk. EPP Osip Pavlovič při provedené kontrole dle níže zmíněných směrnic  zjistil, že někteří naši piloti se ve volném čase věnují stavbě malých letadélek která a to je úžasné, skutečně létají  řídí je prý i nějakou dobu po vypuštění z rukou aniž by s nimi byli ve viditelném kontaktu. Prý létají moc krásně pak ještě doleva, doprava, nahoru a ke konci taky dolů až skoro přistanou a často úplně.

59... Dnes 7.3 2004 proběhl zálet nového přírůstku 69. základny - Sůčka npor. EPP Jendy Legendy

58... Dlouho jsem nad schůzí přemýšlel, zejména jsem si často četl zhotovený zápis. Nechtěl jsem se únáhlit a napsat něco co není pravda. Musím se přiznat, že se mi až do dnešního dne nepodařilo zápis ze schůze ani jednou respektive aspoň dvakrát přečíst ve stejném významu. Několikrát se mi ho nepodařilo přečíst vůbec - jelikož je psán mým vlastním mně neznámým  rukopisem vzniklým zřejmě přímo na místě za nejasných okolností. Stručné shrnutí lze dohledat na stránkách velitele západní letky Labské kpt. ing. EPP Tomase Alias JAS. Naštěstí.

57... Dnes jsem se ptal velitele základny co se bude řešit na 69. výročí. Řekl : ,,uvidíte !" Tak se máme na co těšit jak vidíte.

56... Krycí název 69. výročí dle směrnice ,,vyr1" a ,,kryt1" je stanoven velitelem 69. základny jako kód 691718. Pro toho kdo si jej zatím nemůže zapamatovat bych si dovolil doporučit jednoduchou a pochopitelnou pomůcku a sice 6+9 = 17 nebo (až) 18.  Tento krycí název je vhodné používat zejména v domácnostech, kde se pohybují i nečleni základny. V mé nadpraporčické EPP praxi jsem se setkal s různými podmínkami života našich pilotů a technického sestavu a to zejména v domácnostech. Že jsem se setkal s různými podmínkami /někdy i o něco horšími/ mě vůbec nepřekvapilo a nebudu se o tom rozepisovat.  

55...V Restauraci Rychtářka jsem byl ubezpečen, že s námi počítají tzn. že respektují naši příslušnost k 69. stíhací základně a všechny náležitosti  s tím související /neměli by se nám posmívat a my jim také ne/. Smíme požít všech služeb jež jmenovaný podnik poskytuje. Zároveň jsem požadoval volný odchod z budovy a přistavený nezbytně nutný počet vozidel. Přiznám se, že toto jednání nedopadlo podle mých představ, podařilo se mi domluvit pouze volný odchod z budovy ale zato kdykoliv. Uvidíme sami. Zároveň apeluji na všechny členy základny ke kavalírskému chování /prosím nezaměnujte s chováním gentlemanským pro ,,neinformované" jen opakuji. Přijde-li do místnosti kavalír slušně vychovaný gentleman tuto  urychleně opustí přičemž stávající eventuelkně vysedávající kavalíři setrvají na svých dosavadních místech, tím je zaručeno, že se pro příchozího kavalíra uvolní místo k sezení. Je jen na jeho uvážení využije-li  uvolněné místo dle své potřeby, samozřejmě, že kavalírské chování se nevymezuje jen tímto krátkým příkladem./ jež je nám členům 69. základny nebojím se napsat vrozeno eventuelně vimplantováno později.

Nevím jak dlouho bude 69. výročí trvat. Jestli se spokojíme s několika prchavými okamžiky nebo bude trvat několik dní.Nevím. Musím sám za sebe říci, že mě nic nezklame v nejhorším případě  příjemně překvapí. To je tzv. téměř zhmotnělý optimismus  zřejmě pomocí EPP /jinak si to neumím vysvětlit/. Věřím, že se mnou nemusí všichni souhlasit a předem říkám, že mě to vůbec nepřekvapuje - a to je typický přiklad výše uvedeného jež laskavě berte jako pravidlo potvrzené jak jinak než náležitou vyjímkou

54... místo 69.výročí je již známo. Je to restaurace Rychtářka na Pospíšilově třídě v Hradci Králové, prosím nečleny naší základny o potvrzení účasti e-mailem abychom eventuelně stihli postavit další patro. Takže 17.1. 2004 v 18 hod v Rychtářce

53... 69. taktická stíhací základna se skládá z 18 příslušníků včetně technického sestavu

52... bylo nutno zřídit tajnou složku naší základny je jí agent EPP 19. Jeho jméno zde pochopitelně nemůžeme uveřejnit. Vládne neomeznými možnostmi a pravomocemi při řešení problémů v rámci základny a mimo ní. Občas se vyskytnou problémy /i v rámci základny/, které není vhodné zanedbat. 

51... do stavu základny začleněn ppor. EPP LPT s funkcí výstrojkní náčelník

50... Velitel základny plukovník EPP Osip Pavlovič byl nucen jmenovat svého zástupce, který ho bude zastupovat v jeho občasné nepřítomnosti, stal se jím kdo jiný než plukovník EPP Osip Pavlovič. Trošku jsme to čekali ale přesto gratulujeme. Takže základna má vlastně 16 členů, pomalu ale jistě se rozrůstá

49... Naše základna čítá k 1. lednu 2004 - 15 členů včetně neletového personálu.

48...Šedesátédeváté výročí se koná sedmnáctého v osmnáct, místo bude včas upřesněno. Výročí je veřejné a tudíž se můžete zůčastnit taky, letadla nebudou tentokrát potřeba. Měl jsem možnost shlédnout pár bodů v zapiscích velitele a bude to asi pěkná hustota. Domnívám se, že hlavně následující ráno až si vše necháme projít hlavou.

47... na základně v Brně se daly věci  do pohybu. Nestačíme se divit, rád bych upozornil na IMPOZANTNÍ a tvrdě realistický  záběr f-16 při průletu, to jsem tedy ještě nekonzumoval. Klobouk dolů ! Odkaz je na naší hlavní stránce.

46...1.ledna jsme létali na letišti v Rábech / kousek od Pardubic / za 69. základnu npor. EPP Jirka a.P.P.a.J.a n. s Mirage 2000 a Su 34, nprap. EPP Pavel Osipovič F-15. Ve velmi srdečné atmosféře jak zde bývá zvykem se sešlo celkem dost pilotů kteří ani na chvilku nezaváhali a proháněli své stroje vzduchem. Mezi nimi byl k vidění Gripen a Mirage 2000 v pěkných letových ukázkách. Nelétali jsme sice všichni čtyři společně ale bylo to velmi příjemné. My z 69. základny jsme létali spolu sem tam nějaký ten průlet, náznak souboje, minimálka atd. S F-15 jsem si dokonale vychutnával přistání s neskutečným výběhem,díky sněhovému poprašku a dvěma podvěšeným nádržím. Zdálo se mi to jako super lahůdka, která v létě není možná. Prostě je to jeden z nových vjemů za které stojí občas trošku pobýt na mrazu. No něco za něco. Zdravíme pardubáky a děkujeme za společné zahájení roku.

45...Na Silvestra jsme se  / tedy část základny ve složení plk.EPP Osip Pavlovič, kpt.EPP Fangeli,npor.EPP Jenda Legenda, nprap. EPP Pavel Osipovič/ zůčastnili letání v České Skalici. Jedná se o tradiční silvestrovské polétání pořádané modelářským klubem Trifid v České Skalici na základně u Knapů. Po složitém jednání, které naší účasti předcházelo se nakonec vše podařilo. Namátkou vyberu z některých našich požadavků jimiž jsme si podmiňovali účast - přeci jen jsou to vojenské stroje. V první řadě jsme pro naši produkci požadovali deset cisteren kerosinu a v poslední řadě /namátkově jsem vybral tyto dvě řady protože byly tak nějak nejvíc po ruce/ jsme chtěli aby pořadatel dodržel velmi špatné počasí tj. deštivo, pořádný vítr eventuelně mrazivo až uklouzáno a ještě eventuelněji - posypáno. Velitel naší základny se však rozhodl přimhouřit oko /on umí jedno oko přimhouřit a druhé to otevřené  o to víc otevřít o co má to druhé přimhouřené/ a doslova řekl : ,, když je ten silvestr ". A pak už za celý den neřekl vůbec nic ale nám všem bylo jasné, že tím bylo řečeno vše a myslíme si, že víme co tím myslel když tohle říkal. My řadoví piloti EPP jsme byli nadšeni, že ten kerosin nakonec na což nás hned na začátku upozorňoval zpravodaj klubu Trifid pan Dvořáček / mimo jiné zdatný a odvážný fotoreportér až konferenciér nám dobře znám z akcí minulých/ nahradila prdelačka, jemné párky, tlačenka, káva, čaj. Vše v nezapomenutelné kvalitě. Díky tomu ani nelze podat reportáž z našeho létání vše v našich myslích  zastínila prdelačka, jemné párky, tlačenka, káva, čaj. Byla to pěkná a milá akce ,těšíme se na brzké shledání ve Skalici. 

44...do stavu základny přijat poručík EPP náčelník služby PHM Little Mira

43...dle směrnice ,,kontrol1" mě velitel základny plukovník EPP Osip Pavlovič  pověřil kontrolou pilotů a jejich bojové respektive výcvikové připravenosti. V neděli 21.12.03 od 13 hod. byl naplánován letový den přestože  rosničkářka Renata Kajdžas nic pěkného neslibovala. Ještě v 13.30 lilo jako z konve. Byl jsem zvědav jak se zachovali piloti určení k létání.Jaké však bylo moje překvapení /musím říct, že i jejich když mě uviděli se šňůrama věděli hned, která bije/ piloti byli na stojánce, pravda schovaní před deštěm, ale protentokrát z toho nikdo nic vyvozovat nebude. Nicméně hned jak na chvilku přestalo pršet /předesílám, že byla nepříjemná zima a vítr/ byl vydán rozkaz ke startu. Létání se zůčastnili velitel západní letky Labské kpt. EPP ing. Tomas Alias JAS, velitel display teamu mjr. EPP Hron, náčelník pro kontrolu hasících a požárních systémů (HPS) npor. EPP Jirka alias Pepa a naopak krycím jménem Josef. Létání proběhlo s touto technikou : Jas-39 Gripen, Mirage 2000, F-16, Su 34. Kontrola nezjistila zásadní nedostatky. Vypracoval (dle směrnice ,,vyprac1" nprap. EPP Pavel Osipovič.

42...v loňském roce nás velitel základny naladil, že pro nás ke konci roku chystá překvapení. Všichni jsme snili o povýšeních, vyznamenáních, přezbrojení atp. Zkrátka tak jak to u armády chodí. Nakonec nebylo nic ( s vyjímkou jedné degradace). Shodli jsme se na tom, že to že se vůbec nic neodehrálo pro nás bylo to největší překvapení. A že to je tak správně a velitel má vždycky pravdu (viz směrnice o bodech 1 a 2 ,,pravda 1")

41...připravujeme živé rozhovory s některými piloty EPP z naší základny, pokud máte nějakou otázku neváhejte a ptejte se. Zejména uvítáme otázky které se netýkají vlastní stavby.Základní  okruh vypracovaných témat otázek: Jak to jde? Jak to lítá? Jak to vypadá? Co manžel(ka)? (je-li ještě), Jak se jmenujete? Pokud zbyde čas hodláme se ještě ptát jak se to či o ono létá? co v tu chvíli provést s těžištěm? jak mít natažená křidélka pro ten či onen prvek? atd....

40... k 69 základně nastoupil vojín základní služby EPP  vojín EPP Tomas. Podobnost jména s velitelem Západní letky Labské kapitánem inženýrem EPP Tomasem Aliasem Jasem je čistě náhodná. Po přijímači ho čekají úkoly, které přinese nový výcvikový rok. Nový výcvikový rok nás ostatně čeká všechny a nebude o nic lehčí než rok již téměř minulý.Velitel základny Vám všem příslušníkům 69.základny přeje NOVÝ VÝCVIKOVÝ ROK

39...Z rozkazu velitele základny byl kpt. EPP Fangeli jmenován důvěrníkem základny. Jeho reakce na tuto velmi čestnou funkci je více než příkladná. Po odeslání jmenovací SMS zprávy (jmenování probíhá vždy SMS zprávou, je to dáno vnitřním předpisem ,,smsjmen 1") byla na štáb zaslána tato potvrzovací SMS : ,,sloužím 69. taktické stíhací základně" . Vše tak jak má být podle předpisu ,,smsjmen 2". A to je to co hodlá velitel základny tvrdě vyžadovat i na ostatních příslušnících základny. Nedá mi to a zopakuji to co neustále opakuji : mimořádná událost vzniká od rozepnutého knoflíku. A je to pravda jak jsme se někteří z nás měli možnost přesvědčit zejména u sebe a někteří i víckrát za sebou. Je důležité když už se něco takového přihodí nenechat si to pro sebe, seznámit s tím ostatní, vyvodit závěry s návrhem na řešení a to písemnou formou ve dvou vyhotoveních. Apeluji na to že toto někteří neustále podceňují a přitom si neuvědomují, že se nejedná o případnou ostudu jejich vlastní osoby ale o potřebu vypracovat směrnici pro předcházení právě těmto případům. Jedná se o směrnici ,,predchaz 1". Kdyba to náhodou někdo jž nevěděl. Pro úplnost dodávám, že směrnice pro vydávání směrnic se řídí směrnicí ,,smer 0" a směrnicemi s ní souvisejicí (např. smer-1, smer-2, smer1, smer2 .....atd a -atd., každý si jistě vyhledá sám, zvlášť v případě stížnosti na porušení některé směrnice ! )

38... Zavedli jsme kulturní rubriku do které budeme čas od času přispívat. Alespoň teď v zimě, prostě ať děláme co děláme není přes zimu co dělat nebo opravovat  ani stavět. To je dobře aspoň můžeme být doma a povídat si o samých hezkých a důležitých věcech na které bohužel během roku nezbývá čas kvůli neustálému létání. Na druhou stranu je ovšem pravda, že nelétáme neustále. Uvědomil jsem si že, někdy třeba i 15 minut (asi) nabíjíme baterky. Takže ono to vlastně s tím neustálým létáním není zas tak horké.

37... Trošku poezie z našeho recitačního kroužku, tyto nádherné verše pochází z taktéž nádherné sbírky jež má název  69.taktická stíhací základna      

                                                 Labská a Orlická letka ve vzduchu jsou hnedka

                                                                                                Vlastně skoro teďka

                                                                          Nahoru a dolů zásadně jen spolu

                                                                                                      Jak stádo sokolů

                                                                                     Nahoru a dolů pořád spolu

                                                                                            Až sem vše v pořádku

                                                                                Ale pozor - někdy i pozpátku

                                                                                                                                                                              36...Jsem trochu pověrčivý. Když jsem si postavil Gripena dal jsem na něho české znaky, tehdy to vypadalo jako tutovka jasná věc že je kupujeme do výzbroje. Po čase se proslýchala zpráva o půjčce        8 -12 létaných Tornád z Anglie. Dal jsem tedy na Tornádo české znaky. Začíná mi být podezřelé, že ani jedna věc tehdy nedopadla. Já teď vlastně nevím jestli za to náhodou nemůžu vlastně já. Zatím tomu všechno nasvědčuje a vůbec mě to vlastně nepřekvapuje. Nevím jestli to má cenu do třetice zkoušet. Vlastně proto jsme EPP stíhačky armádě taky nabídli /když už jsem to tak zkazil/. Teď něco sice vláda vybírá ale zatím nás nekontaktovala a to je mi taky podezřelé. Začíná to být typicky neprůhledné. Z 69. základny bychom dali doporučení k nákupu zcela určitě. Piloty bychom taky pomohli vycvičit ale chce to říct trošku předem máme dost jiných poviností. Asi to ještě jednou té naší armádě nabídneme ale fakt už naposledy. Jestli takhle jako s námi jednali i s jinými tak se nedivím, že žádná letadla zatím nemáme. To se prostě nedělá. Přece jen na to abychom si takhle vyskakovali jsme moc malá země a 69. taktická stíhací základna má  taky jen jedny nervy.

35...Východní letka Orlická nadále bez velitele, vše se zřejmě rozhodne na připravované schůzi o jejímž termínu natož přípravě zřejmě nikdo nemá zdání. Domnívám se, že by to měla být výroční schůze opakující se tím pádem každý rok jako "Šedesátédeváté výročí". 

34...npor. EPP Fábri podroben přísným zdravotním testům, nevím nevím jestli ho ještě někdy pustí na nadzvuk

33...V neděli létala nad hradeckým letištěm mimo jiné podvěšená F-15 Eagle nprap. EPP Pavla Osipoviče člena Západní letky Labské. Vysloužil si uznání velitele Západní letky Labské kapitána EPP inženýra Tomase Aliase Jase. A těší ho to, vím to protože to jsem já ten Osipovič a tak se hned chlubím. Však se mi to taky líbilo. Tak se mrkněte jak na to

32...Rozdělení  na letky dle rozkazu velitele základny plk. EPP Osipa Pavloviče je provedeno následovně :

Západní letka Labská (ZLL) - velitel ZLL - kpt. EPP ing.Tomas Alias Jas 

                                                    piloti : npor. EPP Jenda Legenda 

                                                    nprap. EPP Pavel Osipovič

Východní letka Orlická (VLO)-velitel VLO bude upřesněn (kpt. EPP Joe nebo npor. EPP Jirka/Pepa

                                                    piloti : VDT mjr. EPP Hron

                                                    por. EPP M. Holánek

pozn. : hotovost vyčleňována z obou letek, stejně i display team. Stanoviště ZLL - západní stojánka, 

             VLO - východní stojánka 69. tszl. Styk s VZ běžným SP zejména v případě S

31... tak tohle je znak 69. taktické stíhací základny, na směrovce F-16 mjr. EPP Hrona se už hrdě vyjímá

                                                                    

30... jako by toho všeho nebylo málo, připravuje se rozčlenění základny na jednotlivé letky a s tím spojené administrativní  nepříjemnosti. Je to asi tím, že není dohromady co opravovat tak zbývá plno času na papírování, většinou v  době než se nabijí baterky tj. před letem 

29... sobotní létání, sice narychlo domluvené ale super. (Mirage 2000 2x,Su-34 2x, F-15, F-16, MiG-29) létali jsme zezačátku poněkud neorganizovaně přičemž se nám podřil neúmyslný střet F-15 a F-16, doslova se tato dvě letadla do sebe zaklesla. Odpadli jsme od sebe v kotrmelcích, po získání kontroly nad letouny následovalo dokončení letů bez problémů.Po přistání jsme zjistili jen drobné poškození již před tím dobité F-15. Spíš jsem si oddychl, že se nestalo nic s F-16, kterou si všichni neustále prohlížíme. Npor. EPP Jirka alias Pepa vodil svoji sušku ve žlutohnědé kamufláži plus osvětlovací diody, jako Tolja Kvočur. Vrtule 7x4 je pro suchara akorát. Byl skvělý den, kamufláže v podzimním slunci hráli všemi barvami

30... major EPP Hron rozšířil náši základnu o přírůstek v podobě F-16. Ovšem v Hi-fi kvalitě - což je termín. který zavedl kapitán ing. EPP Tomas Alias JAS pro letadlo vyvedené v detailech, kdysi u EPP přinejmenším nevídaných.

29... S čím lítáme v součastnosti a jak to máme naloženo (pro inspiraci)

                                    typ                 motor     vrtule                    aku                                             nabíječ

mjr. EPP Hron                            Su -34                 16/15/4    6,5x4                               10x1200 2/3   8x1600 4/5              bel 2000

                                                     Mirage                 16/15/4       6x5                               10x1200 2/3   8x1600 4/5

                                                     F-16                     16/15/4       6x5                               10x1200 2/3   8x1600 4/5

kpt. EPP Tomas Alias Jas         Gripen                 16/15/4    6,5(6)x4(5)                    8x1700 NiMH                                      sch. isl 6-430d

kpt. EPP Joe                               EFA                      16/15/4       6x5                                10x1200 2/3   8x1600 4/5                                         

npor. EPP Jirka Alias Pepa       Mirage                 16/15/4                                                                                                           

                                                     Su-37                   16/15/4

npor. EPP Jenda Legenda        Mirage                 16/15/4     6x4  6x5                        9x1200 2/3                                         bel 610

nprap. EPP Pavel Osipovič      Su/27 a 37/      16/15/4      7x4 nebo 6,5x4            9 nebo 10x  1200 2/3 SC                  sch. isl 6-430d

                                                     MiG-29                 16/15/4  6,5x4                                 8(9)x1700NiMh, 9x1200 2/3 SC

                                                     F - 15                   16/15/4   6,5x4                                9 nebo 10x 1200 2/3 SC

                                                     F-22                     16/15/4      6x4                                 8x1050 NiMh KAN              

                                                     MiG-35                 16/15/4      6x4                                10x1050 NiMH kan

                                          F-16                      16/15/4      6x4                                8(9)x1700NiMH, 9x1250 2/3 SC

por. EPP M. Holánek                MiG 29                   16/15/4      6x5                                8x1700 NiMH                                        bel 2000          

 *** tabulka není úplně dokončena, pracuje se na ní - chvílema

28... V neděli jsme (npor. EPP Legenda Jenda, nprap. Osipovič Pavel oba pro tento den pověřeni reprezentací 69. taktické stíhací základny) se vypravili na pozvání klubu BBK z Pardubic na modelářské setkání. Byla to na rychlo svolaná akce, přijelo slušné množství elektroletců. Vládla velice příjemná atmosféra ostatně jako vždy s piloty z BBK. Předběžně jsme domluvili uspořádání akce avízované v kalendáři na 12. a 13. června 2004. Dvanáctého by to byli průlety Bigi Žantovského a třináctého slet elektroletců nebojím se říct slet EPP a podobných hmot s účastí stíhaček ze širokého okolí. Toto je velice předběžná informace a bude ještě upřesněna,v každém případě jste zváni.

27...V sobotu (19.10.) jsme se zůčastnili drakiády, kterou pořádalo Radio OK před pardubickým hypermarketem Globus. Sice jsme se všichni těšili jak zůstaneme v sobotu doma se svými partenerkami a nebudeme vůbec létat ale nakonec to nedopadlo a některé jely s námi. Bylo velice větrné počasí - zkrátka drakiáda. Na naši sestavu nemohlo být ani pomyšlení ale létali jsme téměř nepřetržitě. Odhaduji, že mohlo být v jednu chvíli ve vzduchu asi 20 draků i tak jsme se zdařile proplétali mezi jejich provázky. Čas od času bylo třeba opakovat přistání pro nedostatek prostoru, pojali jsme to tedy jako výcvik.Byli jsme neustále obleženi dětmi a jejich rodiči. Moje autobaterie už byla značně zadýchaná - však mi dala aspoň desetkrát plnou nádrž elektronů. Povedl se mi pěkný zásah draka kpt. Fangeliho, který si odskočil oddychnout po letech s jeho Tucanem. F-15 naložená s desetičlánkem a velice slušně rozběhnutá.V tu chvíli mě kpt. EPP Fangeli laskavě požádal abych ho trefil. Slovo dalo slovo a asi tak za půl vteřiny následoval přímý zásah a již jsme se oba řítili k zemi. Pro přihlížející malá modelářská tragédie (když jsem nesl F-15 na kusy ) pro nás samozřejmě nic moc. Jen polité ruce vteřiňákem ( špatně se s nimi drží káva) a znovu do vzduchu - k všeobecnému údivu. Zůčastnili se : mjr. EPP Hron, kapitáni EPP Fangeli a Joe, nadporučíci EPP Legenda Jenda a Jirka alias Pepa, nprap. Osipovič Pavel a pilot ve výcviku Hron 2 s Mirage. Nebyla to vůbec špatná akce.

26... konečně pár slíbených obrázků ze začátku a především vývoje stíhaček. Podařilo se uveřejnit díky veliteli základny plk. EPP Osipu Pavloviči a jeho sokromému archivu. Klik

25... stejně si myslím, že by ty amíci měli mít toho Raptora radši z EPPéčka. Byla by to aspoň jistota

24... proběhla ukázka na akci Létajícího cirkusu. Zde je krátká reportáž

23... chystáme se na akci Létajícího cirkusu v sobotu na hradeckém letišti. Chystáme - znamená intenzivně nacvičujeme slétanost

22... k bodu 10 opět ticho po pěšině nebo před bouří. Nevyznám se v tom

21... máme radost, že EPP je konečně něco jako vyznamenání. V pravěku lítání s EPP to tak před veřejností někdy nevypadalo.Teď je to přehodnoceno do odvolání, samozřejmě i se zpětnou platností a naopak.

20... z rozkazu velitele základny upřesňujeme hodnostní označení na EPP. Tj např kpt. EPP, por. EPP, atd. Přeznačení příslušníků bude provedeno okamžitě. Je to něco jako vyznamenání - vyznamenání za to, že se nemusí moc opravovat. No a o to víc se musí lítat a to je vlastně jedině dobře, když přihlédneme k tomu, že opravovat se musí doma (většinou se to netýká EPP).

19. . . slogan na tento týden  MOTOR VZADU - MOTOR V BAVLNCE

18...Tomas Alias Jas kapitán byl počastován udiveným pohledem nprap. Pavla Osipoviče za soustavné porušování letové obálky se svým Gripenem. Předváděl kolokol a AOA na 45˙ !!! A to se nedělá.

17...Reportáž z CIAF 2003 Brno. Projetý benzín, noc v autě, to je tak asi všechno. Hořká vzpomínka na minulé CIAFy. 10.ročník slušně nafouknutý odvar. Ještě, že jsme si zalítali s kpt. Tomasem cestou zpět na základnu. Takže z celého CIAFu byl vlastně nejlepší burčák a proto jsem vlastně konec konců rád, že se to konalo v Brně. Stejně organizátorům neodpustím to lakování veřejnosti ještě v pátek večer ve sdělovacích prostředcích stran Ruských viťjazů. Perfektní ukázka mystifikace. 

16... Na naší základně platí sice dočasný ale o to přísnější  ZÁKAZ FOTOGRAFOVÁNÍ. Doslechli jsme se, že se k nám chystají odborníci z jedné zahraniční, přímo zámořské firmy (na jméno si samozřejmě radši nemohu vzpomenout). Chtěli by si prý vyfotit RAPTORA někdy taky ze spodu. Nemáme výčitky - taky jsme tam nesměli fotit.

15... K bodu 10, pořád nic. Asi toho mají moc (vidíte průběžně Vás informujeme jak jsme slíbili).

14... Někteří naši piloti jedou (a někteří nejedou) na CIAF do Brna. Mají za úkol zjistit jaké vrtule a baterky používají Frecce Tricolori a Russkije viťjazi (4 x Su-27 = BRUTAL), že jim to tak hezky a rychle lítá a jak je možný, že ty vrtule nejsou vůbec vidět. Motory budou MEGA to je jasný to ví každý.

13... EFA 2000 nalezena, pátrací akce zrušena. Mjr. Hron oznámil nález havarovaneho letadla jeho manželkou (jak to jednou klasik řekl, jedna ženská vidí víc než dva mužský s dalekohledama) asi 1km od místa startu. Jen tak pro zajímavost rozsah poškození nic moc, ulomený čumák, baterky vypadly. Takže vteřiňáček, naformátovat baterky a scramble. Jsme všichni rádi, že to tak dopadlo.

12... Zúčastnili jsme se pěkné modelářské akce ve Vysokově u Náchoda. Na místě jsme vymysleli novou disciplínu což je vidět na jednom ze snímků, a nový slogan : MOTOR VEPŘEDU - KROK DOZADU

11... Zatím se nic neděje

10... Nabídli jsme naše typy letadel armádě ČR, budeme Vás informovat o průběhu jednání.

9... Nepříjemná ale zajímavá letecká nehoda se přihodila jednomu z našich pilotů při běžném letovém provozu za rychle se zhoršujícího počasí. Ve vzduchu byli současně Su-34 a EFA 2000, probíhal nácvik průniku do týlu nepřítele vysokou rychlostí v minimálních výškách. Zároveň probíhaly zkoušky kompatibility obou sytémů.  Mezitím se velmi rychle horšilo počasí. Proto ŘL nařídil okamžité přistání v pořadí  Su-34 potom EFA. Zatímco Su-34 zdárně přistál, Eurofighter to žel nestihl. Poslední co bylo vidět byl Eurofighter na finále. Pak už bylo vidět jen  bílo a silný vichr, který se zmocnil Eurofightera a odnesl ho neznámo kam. Prosíme pokud by se dostal k některému z modelářů dejte nám vědět obdržíte námi vyráběnou stavebnici dle vlastního výběru.

8... Podařila se nám nevídaná věc. Získali jsme přední část létané a vyřazené spárky Su-27. Nejen, že jsme ji zachránili před  sešrotováním, zhotovili jsme si z ní perfektní učební pomůcku - simulátor. Zde je foto všiměte si, že se opravdu jedná o dost olétanou mašinu.

7....Suchoj č. 046 (Korabelnyj) viz bod 5,  prováděl pořizování filmových videosekvencí z malých a středních výšek prostřednictvím  aparatury Mustek gSmart MINI 2. Plněno  v prostoru AREA 50 za asistence obyvatel z blízkého okolí.

6.... Přehled techniky :

       hotovost : Su-27 - 2x, Tornado IDS  - 1x, F-15 - 1x, F-16  - 1x, Su-37 - 2x, MiG-25 - 1x, Gripen - 2x,  MiG-35 - 1x, F-22 Raptor - 1x, MiG-29 - 1x Su-34 - 1x, Mirage 2000 - 2x, Eurofighter - 1x.

       připravenost : MiG-35 1x, Gripen - 1x, MiG-29 - 1x (statická ukázka, zároveň náhradní letoun display teamu)

       záloha : Su-37 - 2x, Su-34 - 1x, MiG-25 -1x, F-22 Raptor - 1x, F-15 - 1x, Gripen - 2x, MiG-29 - 2x

       z toho vyčleněno pro DISPLAY TEAM 2003 : F-22 Raptor -1x, Su-27 1x, F-15 - 1x, F-16 - 1x, Su-37 - 1x, MiG-29 - 2xGripen - 1x, Mirage 2000 - 2x, Eurofighter -1x, Su-34 - 1x.

5.... P.O. ukazuje malý příklad opravy poškození jeho Su-27K  (Korabelnyj) č.046,  respektive Su-33 takže když se to tak vezme Su-37

4.... do dnešního dne (červenec 2003) jste nás mohli vidět létat na 13 akcích v Čechách a v  zahraničí

3.... hotovost v současné době držíme s Tornadem IDS letové foto a pěkně natažené před přistáním.Co dodat?  torids.jpg (26449 bytes)

2.... jeden z transallů vážně poškozen doba opravy cca 6 měsíců 

1.... bojovali jsme na JET MEETu. Mimojiné vynikající a po všech stránkách zajištěná akce

bojovali jsme pouze s počasím. A to jen v sobotu. Vítr byl opravdu silný ale šli jsme do toho a příště půjdem zase. Z toho plyne, že pokud očekáváte na své akci hodně špatné počasí rádi Vám tam zalítáme. :-)

       Rychle do vzduchu nebo chcete-li, SCRAMBLE ! Typický obrázek z kombatu na naší základně

       My ve společnosti Gripenů a MiGů-35

 hbrana.jpg (47677 bytes)    Stojánka našeho display teamu, Horní Braná 2002

Něco málo o nás

     Velitel základny :

plk. EPP Osip Pavlovič  -   zpravidla řídící letového provozu, technický a organizační dozor,  RIO, jediný člen vyšetřovací komise a také velitel PVO, člen letecké inspekce.

     Zástupce velitele :

plk. EPP Osip Pavlovič  -   zpravidla řídící letového provozu, technický a organizační dozor,  RIO, jediný člen vyšetřovací komise a také velitel PVO, člen letecké inspekce.

     piloti:

kpt. EPP Fangeli  pilot II. třídy, L-39 Albatros - výcvik, Learjet, Aermacchi, A-7 Corsair, S-37 Berkut, MiG - 23, vědecký pracovník

nprp. EPP Pavel Osipovič   pilot II třídy, ZVP, (mimo jiné degradován z kapitána na nadpraporčíka!) pochválen profesionálním kameramanem z Pardubic, Folland GNAT - výcvik, F-18 Hornet, Alpha Jet, Jas 39 Gripen, A-4 Skyhawk, Mirage 2000D, MiG-15 bis, MiG 21 MA č. 1115, MiG-25, MiG-29, MiG-35, Su-27, Su-37,Su-34, F-15 Eagle, F-16 Falcon, F-22 Raptor,  Tornádo IDS, Harrier Gr.7,(rád by si skočil na MiGu -19, Su-7, Tu-22M3 s měnitelnou geom. křídel - prý ho přes zimu vyrobí včetně menitelné geometrie - jak jinak než z EPP), člen display teamu

npor. EPP Fábri  pilot III. třídyL-39 Albatros - výcvik, MiG-21, F-16 Fighting Falcon, Eurofighter, Rafale, Mirage 2000D, Mirage 2000C, Mirage F3

kpt.ing. EPP Tomas Alias JAS pilot II. třídy čítankový příklad nadzvukového letce, prodělal krátkodobý intenzivní kurs  s P.O. na svahovém Tomahawku a pak rovnou EPP JETy ( F-18, F-15, Jas-39 Gripen), člen display teamu

mjr. EPP Hron pilot II. třídy, display pilot Su-34, F-16 a  Mirage 2000. Vedoucí akrobatické skupiny, specialista na manévry kobra, kolokol, rozvorot na kobře se změnou směru o 180°, čakra Frolova .... no  je toho víc. A všechno bez vektorování tahu motorů ! Velitel display teamu

kpt. EPP Joe, EFA 2000 pilot II. třídy, zodpovídá však za různé třídy,člen display teamu.

npor. EPP Jirka krycím jménem Josef a naopak pilot II. třídy, náčelník pro kontrolu požárních (nebo hasících ?) systémů pilotuje MiG-35,  Mirage 2000, Su-34, člen display teamu

npor. EPP Jenda Legenda  pilot II. třídy, Mirage 2000, Su-37, člen display teamu

por. EPP M.Hron pilot II. třídy L-39, Mirage 2000, člen display teamu

por. EPP M. Holánek  MiG-29 Fulcrum. F-15 Eagle, prodělal krátkodobý samostatný íntenzivní kurz stíhacího pilota

poručík EPP Little Mira náčelník služby PHM létá se Su-27

     technický sestav :

kpt. EPP s výstrahou Odon P. - velitel posádkové hudby, předseda pozemního personálu, kulturní referent. Není člen PTK.

kpt. EPP Thrash - filmový stíhač, akrobatický komisař

ppor. EPP LPT náčelník pro výstroj

genpor. EPP RAF Pavel Pavlovič Osipovič Osip pilot Luftwaffe ve výslužbě, za II.světové války obsluhoval FW - 190 na úkor povinné školní docházky k nelibosti rodičů avšak k libosti polního maršála Schörnera.

vojín EPP Tomas - nastoupil na povinnou ZVS EPP k naší základně

agent EPP 019 - pověřenec pro řešení problémů všeho druhu a jakýmkoliv způsobem

 

Struktura základny

Hotovost - start ihned (pokud je nabito)

Připravenost - start do 2 hodin (dá se postavit letoun)

Záloha - start do 6 hodin (diskutabilní limit jelikož za tu dobu se dá určitě postavit a zalétat letoun)

Počty a typy hotovostních letounů se neustále mění dle náletu hodin, revizí, oprav, vyřazení z provozu.

Area 50 - utajené projekty, výjimečně se podaří pořídit foto

Ve stavu dopravní letky základny jsou začleněny  ještě Alenia a dvakrát Transall C-160  

 

třídnosti pilotů :

3.třída - létání za normálních povětrnostních podmínek

2. třída - za ztížených povětrnostních podmínek

1.třída - za ztížených povětrnostních podmínek v noci

 

 

Zajímavé letecké nehody :

1 - havárie Su-34 při nácviku skupinové akrobacie se Su-27. Srážka při souběžném kolokolu, Su 34 se neovládán zřítil k zemi, akupack vyčníval 3 cm ze země.Zdokumentováno. Su-34 i přes rozsáhlé poškození do druhého dne opraven a připraven k novému nácviku akrobacie.

2 - MiG - 23 požár stejnosměrného regulátoru za letu, doprovázen hustým dýmem ve vzduchu i po dopadu - velice efektní

3 - MiG -29 (pilot por. EPP M. Holánek) při nízkém průletu na maximální rychlosti dotyk s terénem, motor nalezen až třetí  den v blízkém potoce  pomocí detektoru kovů setníka Petráčka velitele c.k. řadového pěšiho pluku čís. 18 Královéhradeckého. Za což mu patří vřelý dík.

4- havárie F-16 a F-18. Při průletu F-18 nepochopitelně povolen start F-16, následné useknutí antény vysílače právě prolétajícím Hornetem na vysoké podzvukové rychlosti v přízemním letu. Pád F-16 (silně poškozen ale urychleně opraven), pád F-18 Hornet (lehké poškození náběžné hr. od antény). Příčina nehody - nedostatky v práci ŘL. Od tohoto data někteří piloti používají krátké antény.

5- Při výsadku  z C-160 Transall se jednomu z výsadkářů nepodařilo otevřít padák. Dopadl na jedno z vozidel zajišťující letový provoz . způsobil drobné poškození