rapt.jpg (47180 bytes)  rapt1.jpg (44279 bytes)  raptor.jpg (23615 bytes)  raptor1.jpg (26745 bytes)

délka 860 mm, rozpětí 690mm, hmotnost cca 620g

 F-22 Raptor letoun nevídaných schopností, máte tři možnosti jeho využití verze SLOW, EPP JET, SLOWJET Ovládání křidélka, výškovka, motor.Na dvě serva Pohon od SPEED 400 výše, aku 8x500 AR NiCD. . Verze SLOW (na minimálním prostoru) šokující polétání pro přihlížející. Toto letadlo nelétá snad jen v dešti. Silný vítr nebo bezvětří není problém.Popíšu pouze verzi SLOWJET :

1. motor např. MEGA 16/15/4 acn.(nebo třeba MP JET) vrtule Graupner 6x4 aku 8x500 AR NiCd - polétání na malém prostoru nebo třeba i naučení.

2. vše zůstává, vyměním jen aku např. 9x1250 NiCD a mám z toho typický EPP JET

Letoun umožňuje střídavý provoz na různé baterie. Letoun je vyráběn pro použití ve všech verzích, znamená to, že není nutno objednávat zvlášť pro jednotlivé verze.Vlastně to ani není dva v jednom ale snad tři nebo aspoň dva a půl v jednom.

V poslední době  létají piloti s Raptorem různé stejnosměrné pohony např. :

SPEED 300, převodovka 5:1. Je ideální koupit jednotku POT-3B, která obsahuje zmíněný motor, převodovku a sklopnou vrtuli. Baterie např. 8 článek Graupner 720mAh, které znáte z Tora. Vlastně lze použít celý pohon z tohoto samokřídla.Ovládání dvěma servy na výškovce jako delta mix. Pokud toto vlastníte, asi bych dál nic neřešil.

Mně osobně se zdá velmi skvělá varianta SPEED 300, s vrtulí které většinou říkáme jogurtovka napřímo.Dvě serva také jako delta mix. Zde Vám vyjde velmi nízká hmotnost /350 - 380g/ V dnešní době se už těžko doporučují baterie tak jednoznačně jako dřív. Můžete se rozhodovat mezi NiMh řady KAN /tady bych to viděl na 650 mAh/nebo LiPol. Snad bych řekl, že je to dáno ochotou investovat do nabíječe, je dobré uvážit, že LiPolky Vám je schopen dobře nabít i ten nejlevnější nabíječ. Dá se vyrobit už třeba za 250KČ a funguje dobře. Celková cena takto vybaveného Raptora /můžete započítat i nabíječku :-) / je vynikající. Silnější motor a aku můžete ipmlantovat později .

U takto odlehčeného Raptora je lepší křídla a LERX vlepit o 35 mm dozadu kvůli snadnému dovážení. prf223.jpg (26238 bytes)

prf221.jpg (22662 bytes)  prf222.jpg (24166 bytes)  Takto se zabuduje motor s převodovkou a vycházejí baterky

Jeden z modelářů mi oznámil, že se mu zdá převodovka do F-22 zbytečná, mně vlastně taky. Nebudu zdržovat prostě třístovka na přímo, vrtule jogurtovka, baterky LiPol /nebo KAN 1050 NiMh/ dvě serva HS-55 jako delta mix na výškovce a letová hmotnost 350-380g. Není co řešit.  Místo nosníků použjte pásku ale předesílám, že já bych nosník ani v podobě pásky nepoužil. U takto lehkého letadla není potřeba